Blokken

De stevige, pasteuze werken, geven Theo den Boons gedevenheid weer. Grote blokken verf doorspekt hij met kleurige toetsen.
Met de achterkant van penseel en paletmes zijn tekens en lijnen uit de verf geschraapt. Hier en daar duiken wat potloodnotities of verfspikkels
op. Zijn grote kracht is zijn zicht op de kleur en de durf de kleur te gebruiken. De ene keer bouwt hij een abstract landschap van blauw, een lappendeken heerlijk harmonieert, dan weer is de hoofdtoon oranjerood. Zoals "Indian Summer" al aangeeft, een titel die hij vaker gebruikt,
is hij verzot op de inspiratie die de natuur hem inblaast. Hij borstelt en veegt in een rustig ritme: wel gedurfd maar minder heftig dan bijvoorbeeld de onstuimige Van Bohemen. Hij is op zijn best als hij de tinten laat overvloeien om dan in rood tot bruin de aardkracht samen te bundelen of in kobalt tot grijs de nachtschemer te onthullen. Op een doek met terracotta en zachte okers zie ik in een Noord-Afrikaans dorp de transen op lemen torens dansen. De blauwe gewaden van Touaregs steken onder een tentzijl uit.....Verhalen verzinnen bij een abstract schilderij: wie de schilderijen van Theo den Boon in zich durft op te nemen, zal er niet aan ontkomen.

 

Rob Bouber
Noordhollands Dagblad- december 2003

1951

2003

1950 Acryl op linnen 100 x 100

Kunstenaar Theo den Boon

“ Schilderen is als een droom, die toegang geeft tot een innerlijke, poëtische wereld,” zegt de Waddinxveense kunstenaar Theo den Boon.
Nu droomt een mens zijn dromen zonder daarbij in te grijpen. Wanneer den Boon op zijn intuïtieve wijze schildert, dan zet hij bewust op cruciale momenten sterke kleur- of vorm accenten neer.
Verder laat hij zijn composities op linnen of papier zonder plan vooraf ontstaan: “ Het ene werkstuk komt uit het andere voort.
Ik laat me vooral leiden door mijn gevoel,” verklaart de kunstenaar. Minstens zo belangrijk als het dynamische werkproces zijn de momenten waarop den Boon zijn composities kritisch bekijkt en oordeelt of er nog voldoende spanning in aanwezig is. Dat hij daarom vervolgens sommige stukken van het doek weer te lijf gaat met nieuwe verfpartijen of prikkelende accenten aanbrengt met de olieverfstick spreekt vanzelf. Den Boon’s abstracta-expressionistische aanpak is het best te karakteriseren als een gedreven soort schildershandschrift. Den Boon is echter verder deze weg ingeslagen door zich op eigen wijze van een beeldtaal te bedienen. De ene keer overheersen in zijn werkstukken tedere, transparante tinten blauw of geel die dooraderd worden door ferme strepen en spikkels. Ook confronteert den Boon krachtige kwaststrepen met brutaal vloeiende verfplassen en witte vlakken, die als afbakening van de actie in de compositie fungeren. Een andere keer strijden meer tekenachtige symbolen of signalen om de aandacht van de toeschouwer, vanuit weer een wit veld met strikt primaire, frisse kleuren: geel, rood en blauw.Al doende lijken deze signalen zowel letterlijk als figuurlijk enige orde te scheppen in de opgeroepen chaos. Maar lang voordat de totale ordening in zicht komt weet den Boon het mysterie en de spanning in zijn composities te bewaren door gewoonweg op het juiste moment zijn schildersenergie te kanaliseren of haar een halt toe te roepen. Zo wordt de toeschouwer steeds opnieuw een fascinerende blik vergund in een heldere droomwereld van kleurenecho’s, het opengestelde privé-domein van Theo den Boon, schilder pur sang.

CONTACT US

Voor meer informatie over de kunstenaars of schilderijen kunt u contact opnemen met ons via dit contact formulier.

Contact details

Visiting address:
Dorpstraat 58 2741 AJ Waddinxeen

+31 (0)182-614050

Openingstijden:
do-vrij-zat. van 11.00 tot 17.00 uur
En op afspraak!


Mailing adress:

theodenboon@planet.nl